Istorie. Pe vremea când aveam graniță cu Polonia, în Bucovina. A durat de prin 1919 până în 1940, când în urma Pactului Ribbentrop-Molotov, URSS a ocupat Basarabia și Bucovina de Nord. Sursa: PLinPhilippines.
Atunci când tehnologia o ia înaintea reglementărilor. Milioane câștigate din exploatarea lacunelor legilor
Can Ansay este avocat, știe să identifice portițele de evitare a legilor și a devenit antreprenor online. Și-a deschis o serie de startup-uri în Cipru cu care câștigă milioane.
De pildă, este proprietarul Yournews.ai, un serviciu AI care agregă rezumate ale unor știri, multe cu acces restricționat prin paywall.
În 2018, el a mai fondat AU-Schein, o platformă online care trimite prin WhatsApp certificate pentru concedii medicale plătite fără a fi nevoie ca utilizatorii să meargă la medic, pe bază de consultație/interviu online. Autoritățile din Franța i-au închis site-ul, dar antreprenorul l-a relansat pur și simplu sub un alt nume. Cifra de afaceri a acestui serviciu: 3 milioane de euro în Franța și Germania.
Însă cea mai spectaculoasă platformă a lui Can Ansay este musixy.ai, cu versiuni ale unor cântece celebre interpretate de vocile sintetizate AI ale unor personalități. Astfel, Donald Trump cântă „I'm the GOAT" - piesa virală a rapperului ghanez Ay Poyoo. Billie Eilish interpretează „Happy Birthday Mr President", iar Justin Bieber în variantă AI reia „Fast Car" a lui Tracy Chapman.
Utilizatorii musixy.ai sunt încurajați să creeze, să încarce și să revândă „cântece de succes" prin achiziționarea de voci AI ale unor cântăreți celebri (fără acordul acestora, evident). Pentru 29 de euro poți să-l pui pe Kanye West să cânte un hit al lui Adele. Dacă îți prisosesc 290 de euro, Paul McCartney este gata să interpreteze o melodie nouă compusă special pentru tine. (sifted.eu)
Brainstorming distractiv cu AI: generarea de idei de afaceri
Această aplicație are bunul simț să nu-ți ceară să-ți faci cont pentru a o testa.
Cum procedezi: intri, alegi targetul, domeniul afacerii la care te gândești și selectezi formatul.
În câteva secunde, aplicația îți oferă șase idei de business, unele banale și aproximative, dar și unele surprinzătoare.
E distractivă toată treaba.
Vorbești engleza cu accent american sau rusesc?
La fel, aplicația care stabilește cât de bine pronunți engleza nu îți cere să te înregistrezi, dar în schimb solicită accesul la microfonul laptopului (tu decizi dacă îți asumi un eventual risc legat de privacy).
Tot ce trebuie să faci e să tastezi o frază (sau să o plasezi cu copy/paste) și să o citești ca la școală, cu glas tare.
Aplicația îți dă note pe pronunția fiecărui cuvânt în engleză și scoruri de genul TOEFL.
Analiza AI pentru bunăstarea bovinelor și porcilor
O utilizare mai puțin cunoscută a inteligenței artificiale este cea propusă pentru fermele zootehnice.
Senzorii echipați cu AI monitorizează bunăstarea bovinelor și a porcilor prin analizarea vocalizărilor (muget, guițat) și a comportamentului acestora. Tehnologia îi ajută pe fermieri să detecteze din timp stresul sau disconfortul animalelor și să ia măsuri.
În cazul purceilor, cercetătorii au antrenat rețele neuronale cu o bază de date de 7.414 sunete vocale emise de aceste animale în diverse situații, precum ora mesei sau inițierea unor lupte.
Cum scoți oameni dintr-o fotografie
Adobe va lansa un nou instrument AI, denumit generic Stardust, care îi va ajuta pe utilizatori fără cunoștințe în domeniul graficii pe computer să editeze fotografii.
Este similar cu Magic Editor de la Google, anunțat pentru noile telefoane Pixel, dar probabil mai puternic - comentează presa internațională.
Cu Stardust vom putea: să mutăm obiecte într-o imagine, să eliminăm obiecte și persoane, să inserăm obiecte noi – de exemplu să înlocuim telefonul din mâna unui personaj cu un buchet, să schimbăm culoarea sau îmbrăcămintea unui personaj din imagine.
Un clip teasing ne arată ce posibilități vom avea:
ASBIS a devenit distribuitor oficial ASUS NUC în regiunea EMEA
ASBISC Enterprises Plc, un important distribuitor cu valoare adăugată, dezvoltator și furnizor de produse, soluții și servicii TIC, IoT pe piețele din Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA), a semnat un acord strategic cu ASUS AIoT Business Group pentru a distribui linia de produse NUC, deținută anterior de Intel, în întreaga regiune EMEA.
Acordul acoperă toate produsele ASUS NUC și AIoT (domeniile AI și IoT), consolidând și mai mult poziția ASBIS ca distribuitor oficial al mini PC NUC în țările EMEA de peste un deceniu. ASBIS este încrezătoare în capacitatea sa de a comercializa eficient produsele ASUS prin intermediul rețelei sale de parteneri, asigurând o acoperire extinsă și un impact maxim pe piață.
„Suntem încântați să anunțăm extinderea portofoliului ASBIS cu produsele ASUS extrem de personalizabile și distribuția continuă a liniei de produse NUC, care se adresează unei game diverse de nevoi și cerințe de afaceri. Toate produsele vor fi disponibile în întreaga regiune EMEA.
ASUS a fost un partener strategic de neprețuit pentru noi, contribuind enorm la creșterea și succesul afacerii noastre de-a lungul anilor. Parteneriatul nostru ne-a oferit încrederea și puterea de a ne dezvolta, chiar și în cele mai dificile perioade. ASBIS sprijină ASUS în toate domeniile de dezvoltare și așteptăm cu nerăbdare să continuăm parteneriatul nostru pentru mulți ani de acum încolo.” – a declarat Marek Horyl, Product Marketing Director la ASBIS.
În urma transferului oficial de la Intel, ASUS a dat startul activității sale NUC și a început să preia comenzi pentru sistemele NUC din generațiile 10-13. ASUS a obținut de la Intel licențe atât pentru proiectarea sistemelor hardware, cât și pentru software. Viziunea nou înființatei ASUS NUC BU este de a oferi computing cu soluții comerciale și AIoT complete, ce pot susține industria și afacerile.
ASUS este lider global în domeniul tehnologiei și oferă cele mai inovatoare și intuitive dispozitive, componente și soluții din lume pentru a oferi experiențe incredibile ce îmbunătățesc viața oamenilor de pretutindeni. Cu o echipă de 5.000 de experți interni în cercetare și dezvoltare, ASUS este renumită la nivel mondial pentru că reimaginează continuu tehnologiile de astăzi pentru ziua de mâine, obține zilnic peste 11 premii pentru calitate, inovație și design și se află în topul Fortune al celor mai admirate companii din lume. Pentru mai multe informații, vizitați asus.com.
(text sponsorizat)
Informații utile despre expoziția Efectul Picasso
Super expoziția Picasso de la Muzeul de Artă Recentă - MARe a depășit 8.000 de vizitatori în primele două săptămâni de la deschidere.
Biletele se pot cumpăra online sau direct de la muzeu. Câteva detalii despre viitoarea ta vizită la expoziția Efectul Picasso:
Bilet intreg - 100 lei
Bilet de grup (min. 5 bilete) – 70 lei
Bilet pensionari, elevi, studenti (indiferent de facultate) - 50 lei biletul
Gratuit:
- copiii sub 7 ani
- presa, cu programare prealabilă pe office@mare.ro.
- artiștii membri UAP
- persoane cu dizabilități + însoțitor
- membri instituții artă (alte muzee), cu programare prealabilă pe office@mare.ro.
- studenți UNarte, CESI + elevi Tonitza
- în prima zi de luni a fiecărei luni, intrare gratuită pentru elevi și studenți, între orele 10.00-17.00
Tururi ghidate (doar cu programare, rezervare cu minimum 3 zile în avans pe adresa: ioana.serban@mare.ro:
-750 de lei - maximum 15 persoane, română
- 200 de lei - individual, română
- 300 de lei - individual, engleză/franceză/spaniolă
-1000 de lei - maxim 15 persoane (engleză, franceză, spaniolă)
Expoziția Efectul Picasso este prezentată de MARe și UniCredit Bank.
Când până și Google ezită să lanseze tehnologii controversate
PimEyes, un instrument de recunoaștere facială dezvoltat în Polonia, permite utilizatorilor să identifice persoane din fotografii prin scanarea internetului. Este o aplicație controversată din cauza posibilei sale utilizări abuzive ca instrument de supraveghere și de colectare de imagini fără permisiune.
Marile companii din domeniul tehnologiei, precum Google, au dezvoltat instrumente similare, dar ezită să le facă publice din cauza preocupărilor legate de confidențialitate. În SUA, nu există o reglementare federală privind recunoașterea facială, în timp ce UE dezbate o potențială interdicție.
Activiștii pentru drepturile omului avertizează împotriva tratării persoanelor drept „coduri de bare ambulante” fără consimțământul acestora.
Până se dezmeticesc legiuitorii, putem presupune că diverse servicii secrete sunt încântate să folosească asemenea softuri.
SCURTE
Streaming. Spotify ar pregăti un serviciu Superpremium, la tariful de 20$ pe lună, cu calitate a sunetului 24-bit lossless audio, 20-30 de ore de acces la audio book și personalizare AI a playlist-urilor.
______________________
Cinema. Cele mai bune 10 filme pe tema sănătății mintale.
___________________
Imagine. Fotografiile câștigătoare ale concursului de fotografie panoramică.
________________
Natura. Wildlife Photography Awards 2023.
_________________
Medicină. Un rinichi transplantat de la un porc modificat genetic a ținut o maimuță în viață mai mult de doi ani - una dintre cele mai lungi perioade de supraviețuire pentru un transplant de organe între specii.
______________
Artă. Instalația lui Refik Anadol intitulată Unsupervised - Machine Hallucinations a fost achiziționată de The Museum of Modern Art, New York (MoMA) și a intrat definitiv în patrimoniul instituției.
_________
Training. Zece cursuri gratuite, online, pe tema Generative AI.
____________
Timp liber. Cei mai buni bartenders din SUA. Fiecare dezvăluie o rețetă personală și sofisticată. Alte rețete de cocktailuri, aici.
_____________
Muzică. Sceneta aceasta de 30 de secunde cu Dave Grohl/Lionel Ritchie a adunat peste un sfert de milion de inimioare. (cu sunet)
Jocul românesc al anului
Jocul Bear & Breakfast, dezvoltat de Gummy Cat Studio, a obținut titlul de „Jocul românesc al anului”, în cadrul galei Romanian Game Awards, ce a avut loc la Teatrul Odeon.
Bear & Breakfast este un joc de tip management adventure, în care jucătorii intră în rolul unui urs bine intenționat, care încearcă să conducă un han în pădure. Hank și prietenii lui găsesc o cabană abandonată și o transformă într-o sursă de venit tip bed and breakfast pentru turiști.
FILM
Apple va cheltui un miliard de dolari anual în producția de filme destinate cinematografelor. Primul astfel de film se pregătește de premieră.
Peste o săptămână (20 octombrie), pe 10.000 de ecrane din toată lumea, inclusiv din România, va rula filmul lui Martin Scorsese, Killers of the Flower Moon - Crimele din Osage County: Bani însângerați - care a avut un buget de 250 de milioane de dolari. Filmul nu va fi disponibil timp de 45 de zile pe Apple TV+.
Urmează ale două premiere Apple: Napoleon al lui Ridley Scott în noiembrie și Argylle al lui Matthew Vaughn în februarie.
Cum comenta un cunoscător, producția de filme a Apple e mai degrabă marketing creativ și mai puțin nevoia contabilă de a scoate bani. Apple are o capitalizare de piață de 2.720 de miliarde de dolari. Dacă luăm doar divizia de servicii ca exemplu, aceasta a adunat venituri de 21,2 miliarde de dolari în ultimul trimestru.
Conceptul Braintrust care a contribuit la performanța Pixar de a câștiga 20 de premii Oscar. Poate fi aplicat în orice organizație
Pixar Animation Studios este considerat unul dintre cele mai creative studiouri de animație din toate timpurile. Filmele pe care le-a produs cu tehnologia computer generated imagery au fost recompensate cu nenumărate premii, inclusiv peste 20 de premii Oscar: Toy Story, Finding Nemo, A Bug's Life, Monster's Inc, The Incredibles, Wall-E, Coco, Inside Out și multe altele.
Însă această creativitate prolifică nu a apărut spontan.
Ed Catmull, cofondator Pixar alături de Steve Jobs, explică în cartea sa, Creativity, Inc, procesele și sistemele care asigură succesul colosal al acestor studiouri.
Un astfel de sistem, denumit The Braintrust, este relevant și poate fi aplicat în propria viață.
Conceptul Braintrust
Metoda Braintrust aplicată de Pixar înseamnă un grup de persoane care se întâlnesc periodic pentru a discuta despre filmele aflate în producție.
Din grup fac parte regizorul, precum și o serie de alte persoane care nu sunt implicate direct în film, dar care au un interes direct în succesul acestuia prin rolul lor în cadrul companiei. Ei vin cu perspective și lentile de interpretare diferite, pun întrebări și testează sub presiune presupunerile pentru a îmbunătăți calitatea produsului final.
Conceptul a luat naștere când un mic grup de lucru s-a reunit în timpul creării filmului Toy Story. Având în vedere excelența rezultatului, Pixar a decis să formalizeze metoda ca parte a procesului de creație pentru toate filmele.
Ed Catmull explică: „Procesul nostru de luare a deciziilor este mai bun atunci când ne bazăm pe cunoștințele colective și pe opiniile nealterate ale grupului. Ne bazăm pe Braintrust pentru a elimina mediocritatea."
Cum să construiești un Braintrust
La fel cum Pixar a folosit Braintrust pentru a stimula creativitatea, putem folosi acest concept pentru a îmbunătăți calitatea deciziilor noastre personale și profesionale.
Ideal este să construiți un grup de 5-10 persoane, cu următoarele caracteristici: să fie imparțiali (nu e indicat ca membrii grupului să facă parte din familie); să aibă experiențe, perspective, lentile de percepție diverse; să fie dispuși să ofere feedback brut și sincer; să fie capabili să joace rolul de avocatul diavolului și, foarte important, să fie interesați de succesul dvs.
Braintrust este un concept personal, fiecare îl adaptează nevoilor proprii.
Mai multe găsim în spumoasa carte Creativity, Inc (tradusă și în românește), despre cum să construiești o cultură creativă.