Planeta Jupiter fotografiată de Hubble Space Telescope. Sursa.
Deepfake: de la sute de români care au depus plângere cum că au fost escrocați la influențarea alegerilor de anul viitor
Povesteam în ediția trecută a newsletterului despre reclamele false prin care escroci digitali promit românilor câștiguri fabuloase dacă investesc în acțiuni pe platforme, chipurile aparținând unor mari companii.
Chiar dacă aceste reclame fake sunt eliminate de algoritmii rețelelor sociale (e o întreagă discuție aici dacă și cât de rapid), apar imediat altele în loc.
Explicația: această escrocherie este deosebit de profitabilă pentru hackeri.
Știrile PRO TV menționează sute de plângeri la poliție depuse de cei păgubiți și este dat ca exemplu cazul unei femei de 61 de ani, din Iași, care a sunat la 112 după ce i-au dispărut 20.000 de lei din cont. Femeia instalase o aplicație în telefon la recomandarea unei persoane, necunoscută dar binevoitoare, care a convins-o, prin mesaje online, că va câștiga bani serioși din investiția în acțiuni.
Mirajul îmbogățirii diminuează discernământul unora, fie prin disponibilitatea de a instala pe mobil astfel de aplicații pirat (care controlează apoi dispozitivul și implicit aplicațiile bancare), fie de a transforma leii din economii în criptomonede.
Regulile de aur pentru a nu cădea victime rămân aceleași: să conștientizăm că nu există acțiuni care să aducă câștiguri de până la zece ori mai mari pe săptămână față de suma investită (așa cum hackerii promit prin aceste platforme false) și să nu transferăm bani unor persoane despre care nu știm nimic. De asemenea, dacă citim un anunț „interesant” din zona investițională ca venind de la compania Y, e indicat să mergem pe site-ul oficial al respectivei organizații, unde ar trebui să-l găsim inserat. Dacă nu este postat pe site, șansele ca anunțul să fie fals sunt foarte mari.
Un semnal oficial de alarmă a venit și de la Ministerul Economiei:
„Site-urile web implicate în aceste acţiuni utilizează fără permisiune imaginea companiilor respective şi a unor persoane publice, în încercarea de a obţine credibilitate şi câştiguri frauduloase”.
Deepfake, zona neagră a online-ului și în politică
Manipulările pe tema unor investiții ultra profitabile sunt bazate pe tehnologia deepfake – clipuri video falsificate cu softuri AI.
Metoda este - și va fi din ce în ce mai intens - utilizată și în politică, dovadă două recente exemple britanice.
Cel mai mare partid de opoziție din Marea Britanie, Partidul Laburist, și-a ținut conferința națională care a stabilit strategia pentru alegerile generale de anul viitor. În timpul evenimentului, un fișier audio s-a viralizat pe rețeaua X (fosta Twitter).
În clip, Sir Keir Starmer, liderul laburiștilor, este auzit jignind în mod repetat un membru al personalului. „Am obținut o înregistrare audio în care Keir Starmer își abuzează verbal angajații. Acest bătăuș dezgustător este pe cale să devină următorul nostru premier" – suna textul care însoțea înregistrarea postată sub pseudonim.
Nu este clar dacă înregistrarea audio este reală, generată de AI sau înregistrată cu ajutorul unui imitator de voce. Organizația britanică de verificare a faptelor Full Fact a declarat că încă investighează cazul și că „există caracteristici care indică un fals”.
Deepfake-urile audio reprezintă un risc major pentru procesul democratic, în timp ce Marea Britanie - și alte peste 50 de țări - se îndreaptă spre alegerile din 2024. Manipularea conținutului audio este din ce în ce mai ieftină și mai ușoară, iar verificatorii de fapte spun că este dificil să identifici rapid și definitiv o înregistrare ca fiind falsă. Aceste înregistrări pot circula zile întregi pe rețelele de socializare înainte de a fi dezmințite - mai comentează Wired.
În weekend, o altă victimă a clipurilor audio deepfake a fost primarul Londrei Sadiq Khan. Clipurile false, distribuite de grupuri de extrema dreaptă, păreau a avea ca obiectiv confuzia în privința manifestărilor publice pro-palestinieni programate de Ziua Armistițiului – sărbătoare tradițională și importantă în Marea Britanie, care marchează finalul primului război mondial.
În mod neașteptat, poliția londoneză a declarat că înregistrările audio falsificate care l-ar fi surprins pe primarul Londrei cerând ca Ziua Armistițiului să fie reprogramată în favoarea marșului pro-palestinian „nu constituie o infracțiune penală".
Anii care vor veni ne vor pune din ce în ce mai intens discernământul la încercare în consumul de informație online.
__________________________
Util: două platforme de detectare a deepfake:
TheSentinel.ai. Este utilizată mai ales de instituții. Oferă un demo la cerere.
WeVerify.eu. Un plugin cu mai multe instrumente de verificare.
Text redactat la invitația Rompetrol.
Cel mai bizar „telefon” mobil, Ai Pin
Startup-ul Humane AI, apărut acum cinci ani, a adunat investiții de 200 de milioane de dolari de la Microsoft, Tiger Global, Sam Altman - CEO OpenAI și Marc Benioff - CEO Salesforce. Unul dintre cei doi fondatori este Imran Chaudhri, fost designer Apple.
Această carte de vizită onorabilă a făcut ca lansarea dispozitivului de comunicare denumit Ai Pin de săptămâna trecută să fie intens dezbătută
Acest „telefon" futurist are prețul de 699 de dolari și necesită un abonament lunar de 24 de dolari. Poate fi comandat deocamdată doar în SUA.
Se prinde de bluză/tricou/cămașe și vine cu o cameră și un microfon încorporate, dar nu are un ecran și nici o tastatură. Afișează informații minimale printr-un fascicul laser în palmă.
Nu primește aplicații, ci are un sistem de operare bazat pe AI, care oferă la cerere informații vocale. Când înregistrează sau fotografiază, îi avertizează pe cei din jur prin aprinderea unui led.
Sunt cel puțin două probleme pe care le vede cam oricine la Ai Pin. Într-o lume în care consumul video online este copios, se va aduna masa critică de cumpărători pentru un dispozitiv lipsit de acces la Youtube, TikTok sau Instagram? Iar în demonstrația de prezentare, nu apare posibilitatea de a se conecta la căști: câți utilizatori sunt dispuși să conversese cu roboții AI sau să asculte muzică, în public, de exemplu în metrou sau la rând în supermarket?
Unii analiști susțin că Humane se alătură producătorilor care urmăresc să înlocuiască smartphone-ul cu dispozitive care renunță la ecrane și se bazează pe furnizarea de indicații vocale către chatbots ultra-inteligenți.
Alții sunt ironici. Ars Technica a descris Ai Pin ca fiind ca un copil pe care Google Glass l-ar avea cu un pager din anii 1990, iar The Verge scrie că nu este încă foarte clar la ce ar trebui să-l folosim.
Un video de 10 minute, dacă te interesează:
Viitorul va stabili dacă dispozitive de comunicare AI fără ecran vor fi adoptate în masă. Poate e bine să păstrăm o anumită rezervă în păreri. Nu de alta, dar ne aducem aminte cât de siguri erau managerii Nokia la apariția iPhone cum că smartphone-urile de genul acela nu au viitor.
Zile întunecate pentru tinerii HENRY
Parcă oarecum asemănător stau lucrurile și în România, nu?
HENRYs (high earners, not rich yet - adică americanii care au venituri mari, dar nu sunt încă bogați) au între 27 și 42 de ani, câștigă anual sume cu șase cifre și tind să locuiască în zone metropolitane.
În ultima vreme, acești tineri relativ prosperi văd însă cum salariile lor stagnează, oportunitățile de angajare se reduc și costul vieții crește. Și, având în vedere inflația și problemelor din piața forței de muncă în industriile în care acești oameni tind să lucreze, este probabil ca HENRYs să nu se îmbogățească prea curând.
Situația îi obligă să facă unele schimbări în stilul de viață, de pildă shopping prin magazinele de un dolar și cină la McDonald's în loc de restaurante mai pretențioase.
(businessinsider.com)
Dacă norvegienii nu se pricep la soluții inteligente și eficiente de încălzire a locuințelor, atunci cine?
Deși norvegienii simt și ei încălzirea globală, totuși încă au ierni adevărate. Dacă adăugăm la această realitate preocuparea lor pentru soluții care economisesc energia și pasiunea pentru design scandinav minimalist rafinat, atunci devenim interesați când ajung și la noi produse concepute în această țară.
Mill, un producător norvegian specializat în crearea de soluții inteligente de încălzire și de calitate a aerului care încorporează tehnologie de ultimă generație, a intrat pe piața din România. Brandul a obținut o recunoaștere deosebită prin intermediul mai multor premii europene prestigioase la categoriile de consumer și design, inclusiv IF Design Award și Red Dot Design Awards.
Distribuitor al produselor Mill este ASBIS, o companie cu o experiență vastă de parteneriate de succes în sectoarele IT și al electronicelor de consum.
Prima gamă de produse ale brandului Mill este reprezentată de mai multe modele de aparate de încălzit cu panou cu convecție și aparate de încălzit portabile, patru dintre acestea fiind dotate cu control Wi-Fi. Produsele au prețuri excelente.
Încălzitoarele cu panou Wi-Fi din gama Mill Generation 3 sunt echipate cu control PID, care controlează în mod inteligent puterea, eliminând ciclurile bruște de pornire/oprire, asigurând astfel temperaturi constante, cu economie de energie. Încălzirea predictivă, prin învățare automată, anticipează schimbările de mediu, menținând temperatura dorită în cameră pe baza setărilor personalizate din aplicație.
Aplicația Mill le permite utilizatorilor să controleze aparatele de încălzire de la distanță – de exemplu înainte de a ajunge acasă sau setând o temperatură de control în lipsa locatarilor, pentru eficiență energetică și confort.
Pentru cei care caută soluții de încălzire compacte, Mill prezintă încălzitorul Mill Compact Fan și încălzitorul portabil Mill WiFi Max.
Găsim toată gama Mill la Flanco. Produsele sunt la promoție și pot fi achiziționate și în rate.
Campanie cleantertainment Unilever bazată pe hashtag TikTok
E o campanie de manual.
TikTok și Unilever au încheiat anul acesta un parteneriat global prin care uriașul producător alimentar și de produse de igienă/cosmetice sponsorizează hashtagul #CleanTok în Europa, Asia și America de Sud. Target: generația Z.
Hashtag-ul #CleanTok a adunat astfel miliarde de vizualizări.
Vânzările de Cif Cream Cleaner de la Unilever au crescut substanțial după ce produsul a fost folosit pentru a curăța „adidașii”, tendință virală marcată cu același hashtag #CleanTok.
Dat fiind acest succes, TikTok și Unilever au lansat două noi campanii pe platformă. Prima ediție a premiilor #CleanTok Awards va recompensa cel mai bun conținut și creatorul #CleanTok al anului, în timp ce „Dirty Deeds: A Kitchen Crime”- o serie video de tip soap opera - „va oferi mai mult cleantertainment unei audiențe în creștere de utilizatori pasionați de curățenie”.
Jos și cu Magellan!
În emisfera sudică sunt vizibile două galaxii satelit ale Căii Lactee, denumite Marele și Micul Nor Magellan.
Ne aducem aminte de la școală că Ferdinand Magellan, explorator portughez, a descoperit, pe la 1519, ruta de navigație prin Oceanul Pacific spre Asia, prin sudul Americilor, iar cele două galaxii au fost botezate în cinstea sa.
Problema e că Magellan a avut comportamentul tipic Evului Mediu: când a ajuns în Filipine și Guam i-a ucis pe băștinași și le-a incendiat satele. De altfel, exploratorul a fost ucis într-o astfel de expediție plină de cruzime de locuitorii unor insule din Pacific. „Violentul colonialist" Magellan nu este potrivit pentru a-și păstra locul pe cerul nopții, spun acum unii astronomi.
„Magellan a comis acte oribile”, declară astronomul Mia de los Reyes, de la Amherst College din Massachusetts. „Eu și mulți alți astronomi credem că obiectele și instalațiile astronomice nu ar trebui să fie denumite după personaje cu o moștenire colonialistă violentă". (theguardian.com)
Șerban Ghenea, nominalizat de șapte ori la Premiile Grammy
Șerban Ghenea, 54 de ani, român stabilit în Canada, este așezat de unii jurnaliști specializați în muzică, ca număr de nominalizări la Grammy 2024 - șapte, alături de Taylor Swift, Olivia Rodrigo sau SZA, dar nu pentru că ar cânta, ci pentru performanțele sale ca inginer de sunet. Lucrează cu nume mari în domeniu. Nominalizările pe care le-a obținut Șerban Ghenea:
Categoria Record of the Year: Worship, Jon Batiste - engineers/mixers;
Vampire, Olivia Rodrigo - mastering engineer
Categoria Album of the year: GUTS, Olivia Rodrigo - mastering engineer
Midnights, Taylor Swift - mastering engineer
Anti-Hero, Taylor Swift - - mastering engineer
Categoria Best Pop Dance Recording: Baby Don't Hurt Me - mixer
David Guetta, Anne-Marie & Coi Leray - mixer
One In A Million, Bebe Rexha & David Guetta - mixer
Toate nominalizările Grammy 2024, aici - o sursă excelentă pentru a descoperi muzica bună a acestui an.
Colecții importante de artă accesibile online
UniCredit Art Collection, una dintre cele mai importante colecții de artă corporate din Europa, și-a deschis porțile online prin website-ul care expune pentru prima dată operele colecționate de bancă de-a lungul vremii. Vizitatorii se pot bucura de peste 200 de lucrări și peste 100 de artiști din patrimoniul UniCredit găzduit în Austria, Germania și Italia.
Pentru a vizita colecțiile, mergi la meniul din dreapta sus.
SCURTE
Muzică. Poate te ajută.
_______________________________
Muzică. 10 albume pe care să le pui în colecție și să le asculți pe repeat.
____________________
AI. Inteligența artificială va reduce cu 90% timpul de muncă și de producție a animațiilor, spune fostul CEO al Dreamworks Animation, Jeffrey Katzenberg.
JOCURI
La un an de la lansarea God of War Ragnarök, echipa de dezvoltatori ne amuză cu o colecție de bug-uri apărute în timpul realizării jocului:
(via)